Parfum/Parfum (algemeen profiel)
Andere namen: Geur, Aroma, Geur, Smaak
Schade score: 6 (Niet classificeerbaar)
Parfumeren is een essentieel onderdeel van veel verschillende soorten producten. De belangrijkste functie is om het product een aangename geur of smaak te geven die aantrekkelijk is voor de consument en zo de vraag naar en verkoopbaarheid van het product vergroot. Andere namen voor deze term zijn geur, aroma, geur of smaak. Geur creëert ook een sterke psychologische band tussen de klant en het product, omdat het menselijk brein het vermogen heeft om bepaalde herinneringen te associëren met specifieke geuren.
Parfumeren, of anders ook geur, aroma of smaak, vindt zijn toepassing in een breed scala aan producten. Deze woorden worden niet alleen geassocieerd met traditionele parfums en deodorants. Parfumeren wordt in veel andere industrieën gebruikt, met name in de cosmetica-industrie, waar het een bestanddeel is van bodylotions, crèmes, shampoos, douchegels en andere lichaamsproducten. In de farmaceutische industrie wordt het gebruikt in verschillende geneesmiddelen en in de voedingsmiddelenindustrie wordt het gebruikt in voedsel en dranken om hun smaak en aroma te verbeteren. In veel gevallen wordt parfum ook gebruikt in schoonmaak- en wasproducten om onaangename geuren te verwijderen en te vervangen door frisse en aangename geuren. Weinig mensen zouden willen dat hun was, kamer of handen chemisch ruiken. Zonder parfum zouden de meeste producten er saai en onpersoonlijk uitzien. De aanwezigheid van parfum verhoogt de aantrekkelijkheid van het product en maakt het aantrekkelijker voor de eindgebruiker.